dominique de groen: interview

Dominique is er nog niet wanneer ik De Vooruit binnenloop. Het verbaast me niet dat ze deze plek voor het interview heeft uitgekozen – je loopt hier regelmatig andere dichters en schrijvers tegen het lijf. Vanavond is het rustig, maar aan een paar tafels rondom mij zitten mensen druk op hun iMacs te tikken.

Wanneer ik de dichteres zie, ben ik verbaasd over hoe verlegen en onschuldig ze overkomt. Zeker nadat ik haar dichtbundel ‘Shop Girl’ heb gelezen, waarin ze zich zo resoluut uitspreekt tegen Primark. Ze geeft mij een zachte handdruk en zit neer.

aardbeiErika: “Hoe ben je gedichten beginnen schrijven?”

Dominique: “Ik ben begonnen met kortverhalen. Dan kwam ik in Gent wonen en besefte ik dat er meer kansen zijn voor poëzie om naar buiten te komen met je werk, podia bijvoorbeeld, dus dan dacht ik: ‘Ik ga dat maar eens proberen’. Zo merkte ik ook dat poëzie mij enorm lag.”

Erika: “Hoe ben je in Gent terechtgekomen?”

Dominique: “Ik heb daarvoor vier jaar Engelse Literatuur en Latijn gestudeerd in Glasgow. Wanneer ik was afgestudeerd, woonden veel van mijn vrienden in Gent en ben ik naar hier verhuisd.”

Erika: “We hebben trouwens een gemeenschappelijke Facebookvriend – Arno Van Vlierberghe, hij heeft net ‘Vloekschift’ uit.”

Dominique: “Ja, dat is mijn lief.”

Erika: “Ben je met hem in contact gekomen door gedichten te schrijven of ging het net omgekeerd?”

Dominique: “Ik heb eerst via de schrijfwedstrijd ‘Write Now’ Mathijs Tratsaert (ook een dichter) leren kennen. Rond die periode ben ik poëzie beginnen schrijven. Arno leerde ik een paar maanden later kennen via Matthijs.”

Erika: “Wat je schrijft is redelijk maatschappijkritisch.”

Dominique: “Op een manier wel. Ik wil zeker niet prekerig lijken, maar ik wil vooral mensen aanmoedigen om op een andere manier naar dingen te kijken.”

Erika: “Hoe heb je zo’n attitude gekregen?”

Dominique: “Ik denk door de invloed van dichters zoals Arno en Mathijs, omdat hun werk politiek bewust was en ik dat interessant vond. Tot dan toe associeerde ik poëzie alleen met romantische gedichten. Ik denk wel dat ‘Shop Girl’ voortkwam uit een persoonlijke urgentie, omdat ik zo kwaad werd door het zien van hoe het eraan toeging. Die woede kanaliseerde ik in mijn gedichten. Maar ik wou niet dat het een pamflet werd. Ik vond het heel belangrijk om het politieke aan het persoonlijke te koppelen.”

Erika: “Hoe heb je de stap gezet om juist nu een dichtbundel uit te brengen?”

Dominique: “Ik had het gevoel dat het tijd was. Zeker omdat ik daarvoor veel korte verhalen en losse gedichten had geschreven, terwijl ‘Shop Girl’ en op zichzelf staand geheel was, lang genoeg om een bundel te zijn. Ik dacht: ‘Wat moet ik hier nu mee doen? Nu zit ik hier met dit gigantische ding en ofwel laat ik dit ergens rotten ofwel geef ik het uit’.”

Erika: “En hoe heb je het daarna aangepakt?”

Dominique: “Arno en ik hadden ongeveer op hetzelfde moment een bundel af en hij kende de uitgever van Het balanseer. Op een avond is Arno bij hem gaan eten en heeft hij onze manuscripten meegenomen en daar op tafel geponeerd. Een paar maanden later bleek dat hij beide bundels wou uitbrengen.”

Erika: “In ‘Shop Girl’ gebruik je veel specifieke termen voor stoffen, namen van bedrijven… Is daar veel research in gekropen?”

Dominique: “Vóór ik ben beginnen schrijven heb ik er een paar maanden aan besteed. Het idee is ontstaan toen ik halftijds in de Primark werkte. Ik dacht al snel: ‘Shit, dit is zo raar, ik moet hier iets mee doen’. In mijn vrije tijd deed ik research over de hele industrie. Uiteindelijk werd het daardoor moeilijker om te gaan werken met een uitgestreken gezicht.”

Erika: “Had je dan op voorhand al een idee van hoe je bundel eruit ging zien?”

Dominique: “Neen, ik had alleen veel notities. Maar met alle research in mijn achterhoofd, heb ik de gedichten redelijk spontaan kunnen schrijven.”

Erika: “Waarom is tijd zo’n belangrijk aspect in jouw gedichten?”

Dominique: “De manier waarop je tijd ervaart bepaalt hoe je de wereld ervaart. Binnen het kapitalisme is tijd erg belangrijk en wordt die voortdurend gereglementeerd. Bij Primark moet je op een exact moment in- en uitklokken en mensen worden tot in de kleinste details gecontroleerd. Ik weet nog hoe ik met mijn collega’s de seconden stond af te tellen om uit te klokken.”

Erika: “Op de achterflap van ‘Shop Girl’ wordt je bundel vergeleken met Vergilius. Vanwaar komt de vergelijking?”

Dominique: “Omdat ik graag Vergilius heb gelezen en die epische narratieve vorm van poëzie interessant vind. Tegenwoordig wordt poëzie geassocieerd met eerder kleine gedichtjes, terwijl dat in het verleden anders was, zeker voordat de romanvorm bestond. Dan was poëzie de voornaamste vorm om verhalen te vertellen. Ik wou mij bij die traditie aansluiten – een lang verhaal vertellen met poëzie. Niet dat ik mezelf nu met Vergilius vergelijk. Maar hij heeft een lang gedicht over de landbouw geschreven, ‘Georgica’, waar ook veel technische kennis in voorkomt. Daarin zag ik wel een link met ‘Shop Girl’.”

Erika: “Wat hoop je te bereiken met ‘Shop Girl’?”

Dominique: “Ik ga niet zeggen dat ik hoop dat mensen stoppen met bij Primark te winkelen. Voor mij gaat het om op een andere manier kijken naar kledij, omdat het vaak als iets vanzelfsprekends wordt gezien. Het zou interessanter zijn als mensen de gewoonte zouden kweken om erbij stil te staan dat het kledingstuk ergens vandaan komt, ergens gemaakt wordt, waar de materialen vandaan komen. Misschien is dat wel erg ambitieus voor een poëziebundel.”

Erika: “Wat zijn je plannen voor de toekomst?”

Dominique: “Nu ben ik bezig aan een tweede bundel, die ik in de komende maanden hoop af te werken. Ik zou graag ook een sci-fi roman schrijven over hekserij, maar dat is voor de iets verdere toekomst.”


Erika Severyns, de hoofdredactrice van nuage., studeert Taal- en Letterkunde aan de UGent, schrijft kortverhalen en maakt muziek.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s